Afvallen na de bevalling

Na de bevalling past je lichaam zich aan de nieuwe eisen aan. Het is belangrijk om gezond te eten en te bewegen om je lichaam weer in vorm te krijgen. Een evenwichtig dieet met veel vezels helpt je ook om af te vallen en je spijsvertering gezond te houden.

Naast de lichamelijke veranderingen die je lichaam doormaakt, kun je ook te maken krijgen met emotionele veranderingen. Voor je nieuwe baby zorgen is een fulltime baan en dat kan soms leiden tot stress en depressie. U kunt overwegen de hulp van een vriend of familielid in te roepen om u te helpen met klusjes en u een pauze te gunnen. Zo heb je meer tijd om je op je herstel te concentreren.

Nieuwe moeders hebben vaak moeite met afvallen na de bevalling. In feite eindigt een derde van de zwangere vrouwen met een normaal gewicht na de bevalling met overgewicht. Hoewel sommige moeders het gewicht binnen een maand of zo kunnen verliezen, kan het zijn dat anderen enkele maanden moeten wachten om weer de maat van voor de zwangerschap te krijgen. Dat komt omdat je lichaam tijd nodig heeft om zich aan te passen en je hormonen tijd nodig hebben om zich te stabiliseren.

Een gezond dieet omvat het eten van veel vezels en eiwitten. Een gezond dieet moet ook veel water bevatten. Dit is goed voor je spijsvertering, omdat het helpt bij het wegspoelen van vet. Veel water drinken helpt je lichaam om de stofwisseling te versnellen en je een vol gevoel te geven.

De meeste afslankprogramma’s bevelen vijf of zes kleine maaltijden per dag aan. Als u maaltijden overslaat, zult u later een hongerig gevoel krijgen en te veel eten. De meeste plannen zullen je ook adviseren om een gezond tussendoortje te eten. Een gezonde maaltijd kan bestaan uit volle granen, fruit, mager vlees en groenten. U moet ten minste acht tot negen koppen water per dag drinken. Het is belangrijk om gehydrateerd te blijven omdat het water kan helpen om gifstoffen uit je bloed te spoelen.

Sommige mensen denken ten onrechte dat ze na de bevalling snel kunnen afvallen. Hoewel het mogelijk is om snel af te vallen, kan dit je gezondheid schaden. Als je bijvoorbeeld te snel te veel gewicht verliest, kan dat je melkvoorraad aantasten. Je moet niet op dieet gaan terwijl je borstvoeding geeft. In plaats daarvan moet u geleidelijk afvallen.

Uw dieet moet evenwichtig zijn en bestaan uit veel eiwitten en complexe koolhydraten. Je moet de consumptie van gefrituurd voedsel en zoetigheden beperken. Een gezonde, evenwichtige voeding is belangrijk voor uw gezondheid en geeft u energie om voor uw pasgeborene te zorgen. Een gezond dieet helpt u diabetes, hoge bloeddruk en andere gezondheidsproblemen te voorkomen.

Regelmatige lichaamsbeweging is de beste manier om gewicht te verliezen na de bevalling. Regelmatige lichaamsbeweging verhoogt je humeur en je energieniveau. Probeer wat lichte oefeningen te doen, zoals een wandeling in de buurt. Je kunt ook gaan hardlopen of zwemmen.

Scroll to Top